Donderdag 1 september - Nog 90 dagen - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Donderdag 1 september - Nog 90 dagen - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Donderdag 1 september - Nog 90 dagen

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

07 September 2016 | Ghana, Nsoatre

De dag dat onze eigen kalender echt van start is gegaan. Omdat 14 weken nogal lang klinkt en 90 dagen nog veel langer. En dat doet mij niet veel goeds. Door de Lariam en de verveling heb ik het erg moeilijk. De verveling zorgt voor het denken en de Lariam zorgt voor heel negatief denken ( beetje depressief )
De tranen komen en gaan. Gelukkig kan ik samen met Femke het er over hebben. Het is lastig om uit te leggen dat het hier iets anders is dan dat wij ons hadden voorgesteld. We kunnen het er met elkaar goed over hebben omdat je het zelfde ziet en mee maakt. Omdat hier in je eentje nog 30 dagen te blijven voor mij niet gaat werken, zonder Fem had ik al lang terug gegaan naar Nederland. Maar opgegeven nee nee dat ook zo maar niet.

Het is lastig uit te leggen hoe ik me voel maar het is zwaar en donker. Daarom heb ik besloten om eerder terug te komen het liefst te gelijk samen met Femke op 2 december. Wel vliegen we beide apart terug want we zitten bij verschillende vliegmaatschappijen. Maar 40 minuten na elkaar landen we op Schiphol. Dus toch nog een soort van samen terug vliegen.

Maar vandaag begint onze eigen kalender week en gaan we opzoek naar de malarone maar nog belangrijker naar een voorraad chocolade.
Ik wordt van verveling zeer creatief.
Wij allebei eigenlijk je zoekt manier en dingen om jezelf bezig te houden. Totdat de school op 13 september weer begint. We hopen dat we dan een goed ritme kunnen vinden en ons plekje , ook dan steeds wat meer kunnen vinden. Al voelt het gastenverblijf toch echt steeds meer als ons eigen thuis. Dan moet het eigenlijk alleen maar beter gaan vanaf nu.

Onze kalender week heeft geen 7 maar 10 dagen. Vanaf vandaag zijn het nog 90 dagen, onze kalenderweek heeft 10 dagen en zo zijn het dan nog maar 9 weken. Dagen en tijden kennen ze hier niet in Ghana dus wij leven in dagen. Dit is dag 90 morgen dag 89 en overmorgen dag 87.

Om het een beetje leuk te houden ook voor ons zelf hebben we punten gemaakt waar we naar toe kunnen leven. Voor elke dag hebben we iets leuks. En dat leuke doen we dan dus in totaal 9 keer.

Zo hebben we op de 0 dagen de 90-80-70-60 etc. : Het posten van een brief. Dit kan alleen in Sunyani dus hebben we elke 10 dagen al weer een uitstapje en kunnen we gelijk onze boodschappen doen.

Op de 9 dagen zoals 89-79-69 etc.: Het maken van een video voor school en hebben we een schoonmaakklusje in ons huis.

Op de 8 dagen zoals 88-78-68 etc.; Het is stom toeval maar Fem en ik hebben beide nog precies 9 stroopwafels. Dus vandaar dat we op de 8 dagen een stroopwafel nemen met een kopje thee.

Op de 7 dagen ( Ga er vanuit dat het nu een beetje helder wat dan de 7 dagen zijn) ; Hebben we een film date met Shrek. Met een maskertje op een filmpje kijken.

Op de 6 dagen ; Kopen we een souvenir voor de gene waar we een brief naar toe hebben gestuurd. Kunnen we er weer een dagje er op uit.

Op de 5 dagen ; Komt Sanne met een Raadsel een moeilijke zodat we een hele dag kunnen puzzelen.

Op de 4 dagen ; Hebben we het punt van de week. Dat kan iets leuks zijn, een tip voor de volgende keer of gewoon iets om over te klagen.

Op de 3 dagen ; Hebben we de boeren omelet (:

Op de 2 dagen : Hebben we Ghana. Dit houd in dat we iets benoemen wat we gaan missen hier in Ghana.

Op de 1 dagen ; Heb ik een boek uitgelezen en bij Femke is dat om de 3 weken. Haar boeken zijn in 3 stukken verdeelt. Mijn boek is in 10 stukken verdeelt om elke dag een stukje te lezen.
Daarnaast houden we ook trouw bij wie er wint met duizenden. Al hebben we daar onze eigen variant op gemaakt zodat het langer duurt. Alles is 5 punten waard behalve de schoppenvrouw en de joker.
Na 9 weken hebben we dus de echte uiteindelijke winnaar.

Vandaag dus naar Sunyani geweest om een brief te posten, uiteindelijk bleek het postkantoor dichterbij te zijn dan dat we dachten. Wel twijfelen we of dat 1 postzegel wel voldoende is en hoe lang het duurt voordat hij aan komt in Nederland. Wel hebben we de echte echte echte chocomelk gevonden in de winkel.
Wat melk en wat van die honingringen. Het half afgebakken stokbrood werden we een beetje zat.
Bijna bijna de chocoladepasta over het hoofdgezien maar toch nog op tijd gevonden.

Terug naar Nsoatre toe ging wat lastig de taxi chauffeurs willen meer geld van ons dan dat het ritje eigenlijk kost. Als je blank bent hier betekend dat ook dat je rijk bent. Al hoeft dat totaal niet zo te zijn. Maar daar hebben ze hier geen kennis van. Uiteindelijk is het ons toch gelukt al moesten we 3 keer van taxi verwisselen.

In de avond hebben we van de stoelen doeltjes gemaakt en hebben we met een soft balletje gevoetbald in de woonkamer. Ik kan met trots vertellen dat ik gewonnen heb.

Verslag uit: Ghana, Nsoatre

Ghana

Vanaf 23-08-2016 tot 05-01-2017 zal ik stage gaan lopen in Ghana bij de organisatie: stichting kinderhulp Ghana.

Deze organisatie is opgezet door een Nederlands echtpaar wat sinds ze begonnen zijn is uitgegroeid tot iets wonderbaarlijks mooi.

Deze organisatie is actief in verschillende gebieden van Ghana.
Ze hebben weeshuizen opgezet, gezorgd voor dagopvang en scholing, huisartspraktijken ( klinieken) , voor kleren en eten in de dorpen, huizen, waterputten en sinds kort hebben ze een Gehandicaptenhuis voor kinderen.

Ik ga stage lopen in het plaatsje Nsoatre het is een klein dorpje waar dagelijks markt is en niet ver er vanaf ligt het stadje genaamd Sunyani.
In Sunyani bevind zich ook een ziekenhuis waar vaak Nederlandse studenten stage lopen. In het stadje bevinden zich ook de grote winkels, hotels en zwembaden.

In het dorpje zelf en op het terrein spreken ze redelijk Engels en zijn ze gewend aan de komst van Nederlanders het is een vriendelijke en gezellige gemeenschap.
Waar elke dinsdag een mobiele verloskundige langs komt. Hier mogen wij ook bij gaan helpen.

Op het terrein waar ik verblijf bevind zich:
- De basisschool
- De dagopvang
- Het weeshuis en
- Het gehandicaptenhuis voor kinderen

Het gebied is afgezet met een muur en een hek zodat het voor de kinderen veilig is. Zodat ze niet mee genomen kunnen worden door boeren die kinderen zoeken om ze te laten werken op de plantages.

Binnen de muren bevind zich mijn gastenverblijf waar ik met nog 9 andere Nederlanders in zal verblijven. Er zijn verschillende kamers met in elke kamer 2 bedden en een badkamer, een zithoek en een keukentje. Daarnaast is er ook nog een grote gezamenlijke ruimte voor alle stagiaires.

De kinderen krijgen 3 keer op een dag een maaltijd, kleren wanneer nodig, onderwijs en kunnen spelen met elkaar. Of ze zijn hard aan het werk in de moestuin die sinds kort er is aangelegd.

Elke avond is er een dag afsluiting met de kinderen van het weeshuis. De dag afsluiting bestaat uit het zingen van liedjes, muziek maken en dansen.

Het doel van de stage is om kennis over te dragen wat betreft de zorg. In Ghana zijn gehandicapten kinderen een taboe en worden ze verlaten achtergelaten, opgevangen door grootouders of vermoord. Hierdoor is de kennis in Ghana over gehandicapten enorm laag. Wij hopen dat door onze opgebouwde kennis en ervaringen die we tot nu toe hebben opgedaan. De basis kennis door kunnen geven aan de medewerkers in het gehandicaptenhuis. Zodat ze nieuwe inzichten kunnen krijgen van ons en wij hopelijk ook van hun.

Zodat de kinderen een toekomst krijgen.