Zondag 4 September- Dag 86 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Zondag 4 September- Dag 86 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Zondag 4 September- Dag 86

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

07 September 2016 | Ghana, Nsoatre

Gisteravond hadden we als avond eten rijstballen met pindasaus. De eerste 5 happen smaken lekker en dan ineens is het gewoon te...
Het was het enige nieuwe/vreemde dat we gedaan hadden gisteren.

Vanochtend vroeg Femke hoe ik geslapen had. Voor het eerst was ik niet wakker om 7 uur en Fem dacht even dat ik in coma was geraakt toen ik om half 9 nog niet wakker was. Maar nee ik had prima geslapen alleen met veel dromen en eigenlijk allemaal nachtmerries. Ik had ruzie met mensen en bij terug komst in Nederland was alles anders.

Bizarre was dat Fem het zelfde had gedroomd. Er was volgens ons maar 1 conclusie: Naomi had iets in ons eten gedaan.
Maar volgens de moeder van Sanne kan het te maken hebben met dat het klimaat hier anders is. En dat geloven we dan maar. Want om Naomi weg te sturen zou zeer jammer zijn. Want ze kan erg goed koken.

Om 9 uur liepen we naar de kerk toe en mochten we achterin op een houtenbank plaats nemen. De vorige keer in de kerk van Juliet was er veel muziek en werd er gedanst. Dat was hier toch wel even ietsjes anders. Dit duurde vooral lang erg lang. Niet zo heel lang duurde het voordat de Dominee ons welkom hete hij wist precies wie we zijn.
Begin te geloven dat Nsoatre nog erger is dan Benschop. Geruchten en verhalen verspreiden zich hier sneller dan het licht.

Ik kan me nogal ergeren aan de plafons hier. Zo zijn er latjes gelijmd op het plafon waar een patroon opzit. In Nederland zorgen we dat de lijnen gelijk lopen hier maakt dat geen donder uit. Soms snap ik het niet en kan ik het niet bergrijpen. Waarom doen ze dat nu niet gewoon zo dat het perfect in elkaar overloopt.

Door Susanne en Carola de schilders in hart en nieren. Let ik ook wat vaker op de manier waarop de dingen geverft zijn. Al had ik gewild dat ik dat niet in de kerk had gedaan. Het plafon is wit spier wit en voor in de kerk boven op het plafon hangt een blauw kruis. In Nederland zouden we netjes de overloop van plafon naar de muur afwerken. Uit losse pols met een kleinere kwast of we plakken het af.
Hier hebben ze een roller en die begint ergens half boven in op de muur en die trekken ze door over het plafon heen naar de andere kant van de muur.

Het is een land apart. Maar na 3 uur op een houtbankje te hebben gezeten konden we weer terug naar ons huis toe. Wat bleek het duurde zo lang en het was zo uitgebreid met de jongens en meiden brigade die de vlaggen droegen. Doordat elke eerste zondag van de maand er communie is.

Thuis wat Cedis ( betaal middel hier ) gepakt om appels en eieren te halen deze keer wel de rauwe en niet de gekookte. Ondertussen weten we hoe de oven werkt. En dus het eitje gebakken in de koekenpan en het stokbrood in de oven gedaan. Ons middag en ontbijt smaakte zeker naar meer. Maar we moeten wachten tot dag 83 de boerenomelet dag.

Achter de laptop gezet om al het beeldmateriaal achter elkaar te zetten zodat het wat meer een geheel wordt een soort van film. En ik heb weer verloren met duizenden stand is nu 3-1

Femke is mijn steun en toe verlaat in dit huis. Wanneer ik iets kwijt ben vraag ik het aan Femke. Ondertussen liggen m’n spullen overal door het huis heen en zijn mijn sokken altijd wel ergens in de buurt. De tafel is aardig vol maar hé er wordt geleefd. En doordat ik niet zo opruimerig ben en dat ook niet echt mijn sterke kant is. Zorg ik er wel voor dat Femke elke dag iets te doen heeft.

We hebben maar eens de andere kamers gedweild en de vloer hier. Naomi doet dat ook elke dag maar een beetje erg met de Ghanees slag. Omdat ik nogal onhandig ben en onze douchekop niet opgehangen kan worden moet je die dus beet houden terwijl je je haren in sopt. Ik kan je vertellen dat dat erg lastig is. En zo komt het dat er net zoveel water door het putje gaat als dat er aan het eind ook op de vloer ligt. En zijn m’n kleren doorweekt want die hangen netjes aan het spijker haakje maar dat werkt ook niet want dat valt dan weer naar benden. Het is een gestuntel!

Maar goed daardoor ligt er dus een handdoek in de douche die wilde ik over de deur heen zwaaien om te drogen. Maar ik sloeg de lamp kapot. En van de week met het opruimen van de kast heb ik de reserve lamp al laten vallen. Dus hebben we de beste lamp opgezocht uit de andere kamers en nu hangt er weer netjes een nieuw lampje die ook nog eens meer licht geeft.

De prullenbak heeft schijnbaar geen onderkant want de theezakjes hadden een mooi plasje achter gelaten. Ach elke dag leren we weer meer.

In de avond hebben Femke en ik besloten dat we maar nog eens macaroni gingen eten. Het was wat gestuntel en een mix van alles maar het smaakte zeer goed en naar meer.

In de avond hebben we gedoucht. Maskertjes opgedaan en de kussens uit de andere kamers gepakt. Want de stoelen die hier staan zijn van plastic maar hebben geen kussen. Alleen ligt er netjes een kussensloop in. Nadat we ons volledig hadden geïnstalleerd op de stoelen en de laptop zo ver hadden. Begon de Shrek film date met deze week de film Step up 4; Miami Heat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Nsoatre

Ghana

Vanaf 23-08-2016 tot 05-01-2017 zal ik stage gaan lopen in Ghana bij de organisatie: stichting kinderhulp Ghana.

http://www.kinderhulpghana.nl

https://youtu.be/fdhgYZlje9o

Deze organisatie is opgezet door een Nederlands echtpaar wat sinds ze begonnen zijn is uitgegroeid tot iets wonderbaarlijks mooi.

Deze organisatie is actief in verschillende gebieden van Ghana.
Ze hebben weeshuizen opgezet, gezorgd voor dagopvang en scholing, huisartspraktijken ( klinieken) , voor kleren en eten in de dorpen, huizen, waterputten en sinds kort hebben ze een Gehandicaptenhuis voor kinderen.

Ik ga stage lopen in het plaatsje Nsoatre het is een klein dorpje waar dagelijks markt is en niet ver er vanaf ligt het stadje genaamd Sunyani.
In Sunyani bevind zich ook een ziekenhuis waar vaak Nederlandse studenten stage lopen. In het stadje bevinden zich ook de grote winkels, hotels en zwembaden.

In het dorpje zelf en op het terrein spreken ze redelijk Engels en zijn ze gewend aan de komst van Nederlanders het is een vriendelijke en gezellige gemeenschap.
Waar elke dinsdag een mobiele verloskundige langs komt. Hier mogen wij ook bij gaan helpen.

Op het terrein waar ik verblijf bevind zich:
- De basisschool
- De dagopvang
- Het weeshuis en
- Het gehandicaptenhuis voor kinderen

Het gebied is afgezet met een muur en een hek zodat het voor de kinderen veilig is. Zodat ze niet mee genomen kunnen worden door boeren die kinderen zoeken om ze te laten werken op de plantages.

Binnen de muren bevind zich mijn gastenverblijf waar ik met nog 9 andere Nederlanders in zal verblijven. Er zijn verschillende kamers met in elke kamer 2 bedden en een badkamer, een zithoek en een keukentje. Daarnaast is er ook nog een grote gezamenlijke ruimte voor alle stagiaires.

De kinderen krijgen 3 keer op een dag een maaltijd, kleren wanneer nodig, onderwijs en kunnen spelen met elkaar. Of ze zijn hard aan het werk in de moestuin die sinds kort er is aangelegd.

Elke avond is er een dag afsluiting met de kinderen van het weeshuis. De dag afsluiting bestaat uit het zingen van liedjes, muziek maken en dansen.

Het doel van de stage is om kennis over te dragen wat betreft de zorg. In Ghana zijn gehandicapten kinderen een taboe en worden ze verlaten achtergelaten, opgevangen door grootouders of vermoord. Hierdoor is de kennis in Ghana over gehandicapten enorm laag. Wij hopen dat door onze opgebouwde kennis en ervaringen die we tot nu toe hebben opgedaan. De basis kennis door kunnen geven aan de medewerkers in het gehandicaptenhuis. Zodat ze nieuwe inzichten kunnen krijgen van ons en wij hopelijk ook van hun.

Zodat de kinderen een toekomst krijgen.



Recente Reisverslagen:

08 September 2016

De - Nachtmerrie- Schoonmaak week

07 September 2016

Zondag 4 September- Dag 86

07 September 2016

Zaterdag 3 September - Dag 88

07 September 2016

Vrijdag 02 september - Dag 89

07 September 2016

Donderdag 1 september - Nog 90 dagen
Kaylee

Buitenlands Stage: Heart for Children Foundation Ghana Martin Donkorstreet L118 P.O. BOX 24, Nsoatre, B/A, Ghana, West-Afrika Doelgroep: Dagopvang, Weeshuis, Gehandicapten kinderen opvang en Basisschool. Wanneer: 23-augustus-2016 / 05-Januarie-2016 Studie: Medewerker Maatschappelijke zorg gehandicapten specificatie persoonlijke begeleider.

Actief sinds 16 Juli 2016
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 12877

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2016 - 05 Januari 2017

Ghana

Landen bezocht: