Zaterdag 3 September - Dag 88 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Zaterdag 3 September - Dag 88 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Zaterdag 3 September - Dag 88

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

07 September 2016 | Ghana, Nsoatre

Over een week begint de school en over 37 dagen komen de ouders van Femke al hier naar toe.
Dan blijven ze hier een weekje en daarna gaan we een week naar het Anomabo hotel dat in de buurt van cape coast ligt. Een aardig stukje rijden maar je moet er wat voor over hebben.

En daarna gaan de ouders van Femke weer naar huis toe en gaan Femke en ik terug naar ons huis in Nsoatre. Waar dan ook 4 nieuwe meiden (als het goed is )in wonen vanaf half oktober tot half november. Of nouja eigenlijk zijn ze te gast in ons huis.

Wanneer wij terug komen in ons huis zijn het voor ons in onze wekentelling nog maar 3 weken en 5 dagen ( 35 dagen )

In de middag hebben we appels en brood gekocht. Hebben we gewerkt aan opdrachten van school en hebben de kinderen van het weeshuis zich vermaakt met het maken van foto’s.

De lucht zag er nogal grauw uit en dat betekend meestal wel dat het gaat regenen. Snel hebben we de emmers en teilen gevuld met water. De kleren in de douche een keer uitgespoeld. Je staat versteld van al het stof en zand dat er op je kleren zit. Daarna de bakken weer gevuld met water en er wasmiddel bij gedaan. We besloten een potje duizenden te gaan doen en daarna de was weer uit te spoelen zodat we het nog konden ophangen voordat het zou gaan regenen.
Femke heeft gewonnen met duizenden de stand is 2-1.

Net toen we de kleren hadden opgehangen begonnen we te twijfelen. Het werd wel wat donkerder. Dus besloten we tussen de palen onder de veranda springtouw te spannen zodat als het zou gaan regenen we de kleren er aan konden ophangen. We waren net klaar toen het begon te regenen. De kleren waren alleen nogal zwaar en dus ging het springtouw steeds lager hangen.

Ineens kwamen de kinderen en die hadden een nog veel betere tactiek. Kruisend spande ze de springtouwen, vast gemaakt aan de palen. Stephen en Benjamin brachten een plastic buis en zette dat onder het punt waar de lijnen elkaar kruisten. De ventilator werd aangezet en zo ontstond er een waslijn 2.0

Toch worden we steeds beter in het verzinnen van oplossingen. Het licht is niet erg fel in de douche en dat maakt het scheren van je benen erg lastig een zaklamp is dan erg handig.
Het water koken we maar zetten het gas ook snel weer uit ( we waren het een keer vergeten en toen was zo'n 80 procent verdampt ) Kokosnoten open breken is ook geen probleem meer. Ondertussen is er niet echt iets meer waar we raar van op kijken.

Dat de stroom zo nu en dan uitvalt is normaal en of je wel of geen koud water hebt in de avond met douche houd het wel spannend.

In de avond hebben we de service kast opgeruimd en gesorteerd. Eindelijk is er een logica te vinden in de kast en dat is erg fijn en belangrijk voor ons. De kopjes staan gesorteerd bij elkaar en de zelfde kant op. Handdoeken liggen netjes opgevouwen bij elkaar. En het bestek ligt soort bij soort in de bak. Wij genieten van deze momenten en in de avond zijn we zoet.

En deze avond helemaal want het was de avond van de stroopwafel en de thee.

Verslag uit: Ghana, Nsoatre

Ghana

Vanaf 23-08-2016 tot 05-01-2017 zal ik stage gaan lopen in Ghana bij de organisatie: stichting kinderhulp Ghana.

Deze organisatie is opgezet door een Nederlands echtpaar wat sinds ze begonnen zijn is uitgegroeid tot iets wonderbaarlijks mooi.

Deze organisatie is actief in verschillende gebieden van Ghana.
Ze hebben weeshuizen opgezet, gezorgd voor dagopvang en scholing, huisartspraktijken ( klinieken) , voor kleren en eten in de dorpen, huizen, waterputten en sinds kort hebben ze een Gehandicaptenhuis voor kinderen.

Ik ga stage lopen in het plaatsje Nsoatre het is een klein dorpje waar dagelijks markt is en niet ver er vanaf ligt het stadje genaamd Sunyani.
In Sunyani bevind zich ook een ziekenhuis waar vaak Nederlandse studenten stage lopen. In het stadje bevinden zich ook de grote winkels, hotels en zwembaden.

In het dorpje zelf en op het terrein spreken ze redelijk Engels en zijn ze gewend aan de komst van Nederlanders het is een vriendelijke en gezellige gemeenschap.
Waar elke dinsdag een mobiele verloskundige langs komt. Hier mogen wij ook bij gaan helpen.

Op het terrein waar ik verblijf bevind zich:
- De basisschool
- De dagopvang
- Het weeshuis en
- Het gehandicaptenhuis voor kinderen

Het gebied is afgezet met een muur en een hek zodat het voor de kinderen veilig is. Zodat ze niet mee genomen kunnen worden door boeren die kinderen zoeken om ze te laten werken op de plantages.

Binnen de muren bevind zich mijn gastenverblijf waar ik met nog 9 andere Nederlanders in zal verblijven. Er zijn verschillende kamers met in elke kamer 2 bedden en een badkamer, een zithoek en een keukentje. Daarnaast is er ook nog een grote gezamenlijke ruimte voor alle stagiaires.

De kinderen krijgen 3 keer op een dag een maaltijd, kleren wanneer nodig, onderwijs en kunnen spelen met elkaar. Of ze zijn hard aan het werk in de moestuin die sinds kort er is aangelegd.

Elke avond is er een dag afsluiting met de kinderen van het weeshuis. De dag afsluiting bestaat uit het zingen van liedjes, muziek maken en dansen.

Het doel van de stage is om kennis over te dragen wat betreft de zorg. In Ghana zijn gehandicapten kinderen een taboe en worden ze verlaten achtergelaten, opgevangen door grootouders of vermoord. Hierdoor is de kennis in Ghana over gehandicapten enorm laag. Wij hopen dat door onze opgebouwde kennis en ervaringen die we tot nu toe hebben opgedaan. De basis kennis door kunnen geven aan de medewerkers in het gehandicaptenhuis. Zodat ze nieuwe inzichten kunnen krijgen van ons en wij hopelijk ook van hun.

Zodat de kinderen een toekomst krijgen.