Zaterdag 27-08-2016 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Zaterdag 27-08-2016 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Zaterdag 27-08-2016

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

29 Augustus 2016 | Ghana, Nsoatre

We werden wakker van een harde knal op het dak weer de vliegende ufo’s die neerstorten. Het is moeilijk te geloven dat iets wat nog kleiner is dan een stuiterbal zo’n harde klap kan geven. Daarnaast werden we ook wakker van het muziek nu is dat elke ochtend en avond zo maar vandaag klonk het dichterbij en kwamen we er al snel achter dat het uit de kerk kwam. Nog half aan het ontbijt besloten we te gaan kijken en te vragen of dat overal de stroom uit is gevallen. Terwijl we de poort uitliepen kwam Juliet naar ons toe en die vertelden dat de muziek inderdaad uit de kerk kwam. Het klonk echt als dans muziek en gezelligheid. Alleen was het een begrafenis. Ons werd verteld dat op de laatste zaterdag van de maand de mensen worden begraven. Ga je dood aan het begin van de maand blijf je tot het einde van de maand in het mortuarium liggen. Behalve de kinderen die zijn minder belangrijk dus die gaan wel eerder. Bij een ouder persoon is het belangrijk dat iedereen er bij kan zijn daarom kan het wel zo is zijn dat iemand een jaar in het mortuarium blijft liggen. De dode liggen op een bed en die staat in het midden van de kerk en daarna worden ze in de kist neergelegd. De hele ceremonie begint om 8 uur en duurt tot 12 uur dan gaan ze naar de begraafplaats en wanneer ze daar klaar zijn komen ze terug naar de kerk en gaan ze tot 18 uur nog weer door.

Na de kerk zijn we naar de weeskinderen gegaan zonder echt een plan maar wel met een camera en dat was meer dan genoeg. Ze hebben allemaal talent voor het poseren voor een foto. Stephen ging als een echte fotograaf het hele terrein af en zette iedereen op de foto en gaf zo waar nodig aanwijzingen. Ook Saartje was aardig op dreef. Niet alle foto’s zijn even duidelijk maar er zitten er zeker een paar leuke tussen.
Nadat we tasjes hebben gemaakt van bladeren en we ringen om kregen van papier aan elkaar geplakt met tape. Was het de beurt aan Femke en mij om te helpen met het snijden van de groenten. Eerst waren de stukken te klein en toen te groot. Eten is belangrijk en dat moet wel perfect gebeuren. Hierna hoorden we gezang vanuit de Bijbelstudie ruimte komen. Clement, benjamin en Benson zongen een Engels liedje. Ze hebben hem ook aan ons geleert maar vanavond onder het afwassen waren we hem al weer kwijt en moest Clement ons helpen.

In de middag was het de bedoeling om de kast op te ruimen waar alle spullen voor de kinderen in zitten puur om wat te doen te hebben. Toen ik een springtouw vond en bedacht ik dat het een prima moment was om eens te kijken hoe goed we dat nog konden. Al heel snel kwamen Lisa, Stephen, benjamin, Blessing en Saartje mee springen. Toen dat niet langer meer interessant was gingen we een spel doen. De kinderen wisten precies wat ze gingen en wilden gaan doen voor ons bleef het een groot raadsel maar al snel werd het duidelijk dat het om een zoekspel ging. Met papiertjes waarop een nummer staat die dan ergens hangen op het terrein en als je nummer 15 hebt zoek je nummer 15 en als je dan als eerste terug bent heb je gewonnen.

Hierna werden de stoelen en tafels verplaats naar de openplek om buiten met iedereen te eten. We hadden rijst met hoe verrassend ook kip. Daarna kregen we een zwart met goud blikje waarop energy drink stond. Na een slokje te hebben geproefd is het puur stroop wat je normaal op de pannenkoek zou doen.

Doordat de stroom er tot in de avond er vanaf is geweest was de koelkast water gaan lekken en moest er even gedweild worden met de handdoeken. Alleen hierdoor waren zakjes waar het softijs inzit zo goed als water geworden. Na het eten gingen we film kijken weer onder de veranda.

Al zeker vanaf het eerste moment dat we in Ghana zijn hoopte ik dat het zou gaan regenen. En na lang wachten was het eindelijk zover vanavond komt het met bakken uit de lucht en onweert het zo nu en dan. Na de superman, de hokipoki, hoofd-schouders-knie-en-teen en de macarena in de regen te hebben gedanst met de kinderen. Waren mijn benen aardig vies, m’n shirt nat en mijn haar was alvast nat voor het douchen. Was het het juiste moment om onder de douche te stappen. Gelukkig onder een warme douch met licht en met de spotify singing in the shower playlist.
Kon mijn avond niet beter worden dan met een mok warme chocomelk. Die ochtend had ik in de voorraadbakken cacao poeder gevonden. Het leek een droom die uitkwam. De chocomelk is niet, niet ik herhaal niet lekker. We moeten opzoek naar een zeer goed alternatief. Voor nu voldoet de hagelslag en de crackers met Jam prima. Al zagen we vandaag ook een pot chocoladepasta in het weeshuis geloof dat we een nieuwe missie hebben genaamd: CHOCOLADE ( eetbare chocolade )

Zo af en toe moeten de stoelen ook weer in elkaar gezet worden maar ach dat houd je wel bezig.

• 29 Augustus 2016 - 23:52

Gert Hoogendoorn:

Het ziet er goed uit een leuk verslag liefje

• 30 Augustus 2016 - 09:43

Eva (MBO):

Tof kaylee! Heb het net zitten lezen in m'n eerste uur rekenen op school (zo saai is het dus hier).. ;)

• 30 Augustus 2016 - 12:14

Desiree:

Hee Kaylee,

leuk om te lezen hoor!
    Succes!

Verslag uit: Ghana, Nsoatre

Ghana

Vanaf 23-08-2016 tot 05-01-2017 zal ik stage gaan lopen in Ghana bij de organisatie: stichting kinderhulp Ghana.

Deze organisatie is opgezet door een Nederlands echtpaar wat sinds ze begonnen zijn is uitgegroeid tot iets wonderbaarlijks mooi.

Deze organisatie is actief in verschillende gebieden van Ghana.
Ze hebben weeshuizen opgezet, gezorgd voor dagopvang en scholing, huisartspraktijken ( klinieken) , voor kleren en eten in de dorpen, huizen, waterputten en sinds kort hebben ze een Gehandicaptenhuis voor kinderen.

Ik ga stage lopen in het plaatsje Nsoatre het is een klein dorpje waar dagelijks markt is en niet ver er vanaf ligt het stadje genaamd Sunyani.
In Sunyani bevind zich ook een ziekenhuis waar vaak Nederlandse studenten stage lopen. In het stadje bevinden zich ook de grote winkels, hotels en zwembaden.

In het dorpje zelf en op het terrein spreken ze redelijk Engels en zijn ze gewend aan de komst van Nederlanders het is een vriendelijke en gezellige gemeenschap.
Waar elke dinsdag een mobiele verloskundige langs komt. Hier mogen wij ook bij gaan helpen.

Op het terrein waar ik verblijf bevind zich:
- De basisschool
- De dagopvang
- Het weeshuis en
- Het gehandicaptenhuis voor kinderen

Het gebied is afgezet met een muur en een hek zodat het voor de kinderen veilig is. Zodat ze niet mee genomen kunnen worden door boeren die kinderen zoeken om ze te laten werken op de plantages.

Binnen de muren bevind zich mijn gastenverblijf waar ik met nog 9 andere Nederlanders in zal verblijven. Er zijn verschillende kamers met in elke kamer 2 bedden en een badkamer, een zithoek en een keukentje. Daarnaast is er ook nog een grote gezamenlijke ruimte voor alle stagiaires.

De kinderen krijgen 3 keer op een dag een maaltijd, kleren wanneer nodig, onderwijs en kunnen spelen met elkaar. Of ze zijn hard aan het werk in de moestuin die sinds kort er is aangelegd.

Elke avond is er een dag afsluiting met de kinderen van het weeshuis. De dag afsluiting bestaat uit het zingen van liedjes, muziek maken en dansen.

Het doel van de stage is om kennis over te dragen wat betreft de zorg. In Ghana zijn gehandicapten kinderen een taboe en worden ze verlaten achtergelaten, opgevangen door grootouders of vermoord. Hierdoor is de kennis in Ghana over gehandicapten enorm laag. Wij hopen dat door onze opgebouwde kennis en ervaringen die we tot nu toe hebben opgedaan. De basis kennis door kunnen geven aan de medewerkers in het gehandicaptenhuis. Zodat ze nieuwe inzichten kunnen krijgen van ons en wij hopelijk ook van hun.

Zodat de kinderen een toekomst krijgen.