Vrijdag 26-08-2016 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Vrijdag 26-08-2016 - Reisverslag uit Nsoatre, Ghana van Kaylee Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Vrijdag 26-08-2016

Blijf op de hoogte en volg Kaylee

29 Augustus 2016 | Ghana, Nsoatre

Op vrijdag doet Naomi ( onze huismama) de boodschappen wij wilden wel eens mee om te zien hoe dat gaat en ook om wat te doen te hebben. Het is namelijk nogal afgelegen hier en de kinderen hebben nog meer dan 2 weken vakantie. Ze spelen met vrienden en vriendinnen buiten de deur of vermaken zich prima met elkaar. Wij zijn niet meer zo interessant als op de eerste avond.

Wij zijn ook niet de eerste Nederlanders die hier komen het is een komen en gaan van Brannie ( blanken ) in die zin zijn we ook niet bijzonder. Wel dachten de kinderen dat ik al een aantal keer getrouwd was vanwege de 3 ringen. In Ghana draag je pas een ring als je getrouwd ben. Het is hier nogal overleven en de tijd gaat langzaam bij beide begint de verveling nogal toe te slaan en daarmee wordt de heimwee alleen maar groter. Alles is hier anders en ik zelf vind het moeiolijk om een plekje te vinden en om in de Ghaneseflow te kunnen komen. Eigenlijk lukt dat nog niet helemaal.
Voordat we naar Syunjami gingen hebben we hallie gallie en uno gespeeld met een paar meiden.

De regels op de weg zijn nogal ruim je mag zo hard rijden als je zelf wilt en of je nu midden op de weg rijd of op de baan van het tegenovergestelde verkeer je toetert een keer en alles gaat goed. Het is even wennen en de eerste paar minuten snap je ook niet waarom dat niet anders is geregeld. Maar ik verbaas me dan ook over wel meerdere dingen die hier gebeuren. Ze hebben allemaal een mobiel hier en er zijn er ook genoeg die een zeer nieuw model hebben. Ook genoeg die nog een oude Nokia hebben. Maar dan als nog ze kunnen allemaal op internet en op facebook WhatsAppen zich suf maar een fornuis op gas dat is er dan niet. Ook een tv is schijnbaar niet relevant en een echte supermarkt met winkel karretjes van 10 rijen lang is nergens te vinden. De Melcom komt het meeste in de buurt van een winkel. De andere winkeltjes langs de straat kant en de weg zijn houten hutjes waarin iedereen het zelfde verkoopt. In Sunyani kun je makkelijk verdwalen het heeft ontelbare smalle straatjes met altijd de zelfde winkel/kraampjes. Nadat we alles hadden gekocht zijn we weer met de taxi terug gegaan. Hier in Ghana betalen ze ook tol en langs de tol poortjes staan de vrouwen met bakken op hun hoofd zakken water te verkopen, brood of iets van kip dat in een soort van glazen kubus zit.

We besloten dat aangezien we toch zoveel tijd hebben we wel de taal die ze hier spreken wat beter kunnen leren. We zijn naar het weeshuis gelopen gewapend met een camera, stiften en papier. Waar Richmond was hij studeert voor docent en is begonnen hier op het terrein bij de day care. Eerst schreven we het Nederlandse woord op daar onder het Engelse woord en dan was het Richmond zijn beurt om het in zijn taal er onder neer te zetten. Sommige woorden konden niet vertaald worden omdat het woord niet bestaat in hun taal. Daarom verzinnen ze nieuwe woorden en lenen ze woorden van het Engels. Geel is het bij ons in het Engels is het Yellow en hier is dat akoko sradee
Akoko is kip en sradee is het vet dat geel is en dat zie je wanneer je de kip open snijd. Nadat we enorm veel woorden en zinnen hadden gehad hebben we met Blessing ( dochter van Naomi ) en met Saartje de briefjes op gehangen bij het voorwerp of ding.

In de avond kwam Juliet ( de andere huismama) naar ons toe om te bespreken wat we willen eten en wat we willen proberen. Wij wilden alles wel proberen. En zo aten we die avond ook mee met de kinderen van het weeshuis. We aten rijst dat door de tomatenpuree was gehaald met sla er door heen en met kip. Nu is kip eten dat nog vast zit in het bot best wel erg lastig. Met vork en mes kom je niet ver en moeten je handen er toch echt aan te pas komen.

Ik heb geholpen met de afwas en ondanks dat ik ondertussen nergens meer van opkijk verrassen ze je toch elke keer weer opnieuw. Het afwasmiddel wordt gebruikt om de handen te wassen na het eten en de wasmiddel wordt in de bak gedaan waarin de afwas wordt gedaan. 1 voordeel mijn handen waren erg zacht na het afwassen. Het afwassen heeft ook wel wat “ regels “ eerst vul je de bak met beetje water uit het kleine straaltje dat uit de kraan komt. Daarna komt de emmer met water dat vanuit de put wordt gehaald. Dat gaat in de bak erbij dan wordt het overige water in de spoelbak gegoten. Je wast de spullen met een doekje dat meer lijkt op een visnet in de bak dan dompel je het onder in de spoelbak en vervolgens gaan de borden in een andere bak en dat is het. Belangrijk is wel dat je het water ergens buiten weggooit want de afvoer kan de hoeveelheid water niet aan.

Hierna volgende de Bijbelstudie wat nogal lang duurden vandaag omdat het een lang verhaal was en er een discussie ontstond. Na het zingen van ik ben slapen ik ben moe. Haasten ik me terug naar ons verblijf om te kunnen skypen met Susanne en Lisanne.

Femke wilden gaan douche maar er was alleen maar koud water en de druk was erg laag. Ook hier kijk je al na een dag niet meer van op je hebt dan gewoon koud water morgen beter en anders dan maar niet.

Verslag uit: Ghana, Nsoatre

Ghana

Vanaf 23-08-2016 tot 05-01-2017 zal ik stage gaan lopen in Ghana bij de organisatie: stichting kinderhulp Ghana.

Deze organisatie is opgezet door een Nederlands echtpaar wat sinds ze begonnen zijn is uitgegroeid tot iets wonderbaarlijks mooi.

Deze organisatie is actief in verschillende gebieden van Ghana.
Ze hebben weeshuizen opgezet, gezorgd voor dagopvang en scholing, huisartspraktijken ( klinieken) , voor kleren en eten in de dorpen, huizen, waterputten en sinds kort hebben ze een Gehandicaptenhuis voor kinderen.

Ik ga stage lopen in het plaatsje Nsoatre het is een klein dorpje waar dagelijks markt is en niet ver er vanaf ligt het stadje genaamd Sunyani.
In Sunyani bevind zich ook een ziekenhuis waar vaak Nederlandse studenten stage lopen. In het stadje bevinden zich ook de grote winkels, hotels en zwembaden.

In het dorpje zelf en op het terrein spreken ze redelijk Engels en zijn ze gewend aan de komst van Nederlanders het is een vriendelijke en gezellige gemeenschap.
Waar elke dinsdag een mobiele verloskundige langs komt. Hier mogen wij ook bij gaan helpen.

Op het terrein waar ik verblijf bevind zich:
- De basisschool
- De dagopvang
- Het weeshuis en
- Het gehandicaptenhuis voor kinderen

Het gebied is afgezet met een muur en een hek zodat het voor de kinderen veilig is. Zodat ze niet mee genomen kunnen worden door boeren die kinderen zoeken om ze te laten werken op de plantages.

Binnen de muren bevind zich mijn gastenverblijf waar ik met nog 9 andere Nederlanders in zal verblijven. Er zijn verschillende kamers met in elke kamer 2 bedden en een badkamer, een zithoek en een keukentje. Daarnaast is er ook nog een grote gezamenlijke ruimte voor alle stagiaires.

De kinderen krijgen 3 keer op een dag een maaltijd, kleren wanneer nodig, onderwijs en kunnen spelen met elkaar. Of ze zijn hard aan het werk in de moestuin die sinds kort er is aangelegd.

Elke avond is er een dag afsluiting met de kinderen van het weeshuis. De dag afsluiting bestaat uit het zingen van liedjes, muziek maken en dansen.

Het doel van de stage is om kennis over te dragen wat betreft de zorg. In Ghana zijn gehandicapten kinderen een taboe en worden ze verlaten achtergelaten, opgevangen door grootouders of vermoord. Hierdoor is de kennis in Ghana over gehandicapten enorm laag. Wij hopen dat door onze opgebouwde kennis en ervaringen die we tot nu toe hebben opgedaan. De basis kennis door kunnen geven aan de medewerkers in het gehandicaptenhuis. Zodat ze nieuwe inzichten kunnen krijgen van ons en wij hopelijk ook van hun.

Zodat de kinderen een toekomst krijgen.